Největší exportní příležitosti vidí čeští vývozci stále v Německu

11.10.2017 14:10

Největší exportní příležitosti do budoucna vidí čeští vývozci, stejně jako loni, v Německu. Na druhém místě je Rusko, na třetím Slovensko. Hodnota indexu dlouhodobého exportního sebevědomí, který se v posledních třech letech pohyboval kolem 40 bodů, dosáhla letos pokrizového maxima - 45 bodů. Vyplývá to z Exportního výzkumu DHL mezi řediteli 300 českých exportních firem.

Výrazný nárůst zájmu českých vývozců o Indii zaznamenaný v roce 2016, letos spadl na pouhé jedno procento z původních 11 %. Indie tak spadla z třetího místa na žebříčku zájmových destinací českých firem až na 13. místo. Zájem o export do Číny naopak po předchozím poklesu opět mírně narůstá a také ustává pokles zájmu o Rusko.

"V oblasti exportních trhů se snížila očekávání od Severní Ameriky, zřejmě v důsledku protekcionistických signálů vysílaných současnou administrativou USA. Exportéři se naopak ohlížejí po možnosti obnovit spolupráci se zeměmi bývalého Sovětského svazu," uvedl Pavel Krista z GfK Czech.

Růstový trend exportní podniky očekávají i v následujících 12 měsících. Počet firem, které jsou v tomto ohledu optimistické, oproti stejnému období loňského roku mírně vzrostl. Zároveň ubývá těch, jež očekávají stagnaci.

Nejvýznamnějším faktorem, který firmám pomáhá s exportem na zahraniční trhy, je jejich vlastní aktivita. Na druhém místě je zlepšení spolupráce s obchodními partnery a vyšší poptávka po jejich produktech, respektive nárůst zakázek. Pětici nejdůležitějších faktorů pro růst exportu uzavírají nový obchodní partner a nové technologie výroby. Oslabení kurzu koruny Českou národní bankou považuje v současné době za stimul exportu pouze pětina firem.

Stále silné obavy panují u českých vývozců z brexitu. Do Velké Británie v současné době exportuje třetina českých vývozců. Negativní dopad vystoupení Británie z EU očekává téměř polovina všech exportérů, kteří na ostrovy vyvážejí. Vývoz do Velké Británie představuje u většiny firem nanejvýš pětinu exportního objemu. Firmy se nejvíce obávají možných nových pravidel při obchodování s Británií a nových cel.

Exportní výzkum od roku 1999 mapuje názory nejvýznamnějších českých exportních firem na aktuální trendy, jejich zkušenosti s obchodováním na zahraničních trzích, očekávání a hodnocení budoucího vývoje. Výzkum se provádí na základě dotazování ředitelů a členů top managementu 300 českých exportních firem, které náhodným výběrem z exportní databáze zajišťuje společnost GfK.

Na výpis všech článků